Mamy nadzieję, że pirackie przygody zakończyły się powodzeniem. Dziś zmiana tematu. Dziś będzie śpiewająco, grająco, wirująco. Dziś będzie o muzyce. I to nie byle jakiej – dziś poznamy Stanisława Moniuszkę.

Rodziców zapraszamy do zapoznania się z krótkim życiorysem kompozytora, np. tu https://moniuszko200.pl/pl/biografia-stanislawa-moniuszki . Można z dzieckiem obejrzeć krótkie animacje o Moniuszce https://www.youtube.com/watch?v=Tc5UwTgGPcM

Do czytania polecamy książkę Hej zagrajcie siarczyście! Opowieść o Stanisławie Moniuszce Izabelli Klebańskiej. Bezpłatny fragment można przeczytać tu https://www.wydawnictwoliteratura.pl/ksiazki/dla-dzieci/hej-zagrajcie-siarczyscie-opowiesc-o-stanislawie-moniuszce

Rodzic powinien przygotować także dwie kartki, najlepiej A3, ale A4 też da radę. I kredki/mazaki (dla odważnych – farby 😉 ), jasne i ciemne. Oraz dwa utwory Moniuszki Prząśniczka oraz Aria Skułoby (Ten zegar stary).

Przebieg zajęć:

Na początek oczywiście czytanie fragmentu książki lub oglądanie animacji.

Teraz rodzic puszcza dziecku krótki fragment utworu Prząśniczka https://www.youtube.com/watch?v=pu7NabsKLYY, prosząc by dziecko zamknęło oczy i pomyślało przez chwilę, z jakim kolorem kojarzy mu się ten utwór. Dziecko wybiera jedną lub dwie kredki/mazaki/farby. Rodzic włącza utwór ponownie, od początku, pilnując, by czas trwania wynosił ok. 1 min 15 sek. W tym czasie zadaniem dziecka jest stworzenie ilustracji, ale bez rysowania konkretnych kształtów, a jedynie wodzenie kredką po kartce w rytm muzyki.

Teraz dziecko dostaje druga kartkę, a rodzic włącza fragment drugiego utworu https://www.youtube.com/watch?v=ksHuyRBjpoA znów prosząc by dziecko zamknęło oczy i pomyślało przez chwilę, z jakim kolorem kojarzy mu się ten utwór. Ponownie dziecko wybiera jeden-dwa kolory, którymi będzie się posługiwać. Rodzic włącza utwór od początku, pilnując by czas trwania był dokładnie taki sam, jak utworu pierwszego. Dziecko tworzy kolejną ilustrację, ale znów, bez użycia konkretów, a jedynie za pomocą linii, wodzenia po kartce w rytm muzyki.

Tak wyglądała praca podczas warsztatów:

Po zebraniu przyborów piśmienniczych, pora na wystawę i omówienie dzieł 😉

Prace można przyczepić obok siebie lub jedna nad drugą na tablicy/ścianie/lodówce i podziwiać, jak w galerii. Zapytajmy dziecko, jak czuło się podczas malowania przy każdym utworze? Czy oba są podobne? Czy coś je różni? Dlaczego te prace wyglądają inaczej?

Tak wyglądała wystawa prac w Oddziale dla Dzieci:

Magdalena Morek, Joanna Żelazowska (Dział Udostępniania)