Jak wypadło spotkanie z Moniuszką? Mam nadzieję, że zechcecie zostać z nim jeszcze przez chwilę. Dziś wybierzemy się do opery, wirtualnie oczywiście. Ale po kolei.

Dziś rodzic powinien przygotować: fragment książki Wandy Chotomskiej Muzyka pana Moniuszki. Bezpłatny fragment dostępny tutaj https://www.wydawnictwoliteratura.pl/ksiazki/dla-dzieci/muzyka-pana-moniuszki Lub fragment książki Zofii Staneckiej Dydko i muzyka. Książka dostępna tutaj https://www.slideshare.net/MKiDN/dydko-i-muzyka. Polecamy lekturę do strony 17.

Co jeszcze? Przydadzą się zabawki – im bardziej różnorodne, tym lepiej (miękkie, twarde, duże, małe, chropowate, gładkie, przyjemne lub nie w dotyku), kawałek folii bąbelkowej lub grubej tektury, pudełko/skrzynka i opaska na oczy.

Rodzic powinien sobie przypomnieć, co to jest opera (z Encyklopedii PWN):

dramatyczno-muzyczny, wokalno-instrumentalny, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w libretcie, przeznaczony do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą.

Wszystko gotowe? Zatem zaczynamy!

Najpierw wspólna lektura ww. fragmentów lub innej dowolnej książki związanej z muzyką. Potem krótka rozmowa o muzyce i operze. Mówimy dziecku, co to jest opera. Żeby pokazać, jak bardzo złożone jest to dzieło, włączamy fragment opery Straszny dwór Stanisława Moniuszki https://www.youtube.com/watch?v=ihrou8B-iFo

Tu https://culture.pl/pl/dzielo/stanislaw-moniuszko-straszny-dwor można poczytać o treści dzieła.

Czas na wirtualną wycieczkę do jednaj z najsłynniejszych oper świata – do Opery Wiedeńskiej. http://panorama.wiener-staatsoper.at/?TB_iframe=true&height=550&width=900 Tu można zwiedzić operę bez wychodzenia z domu. Można wejść za kulisy i na scenę, a także na balkony i do loży – miejsca dla specjalnych gości. Miłej wycieczki 😉

Pora na działanie. Rodzic na podłodze/dywanie rozkłada kawałek folii bąbelkowej/tektury, do pudełka wkłada kilka zabawek, a dziecku delikatnie przewiązuje oczy. W tle słychać muzykę: https://soundcloud.com/azam-reid/spooky-scary-halloween-music-instrumental-for-children-kids-and-haunted-houses-free-mp3-download

Tak wyglądała sensoryczna podłoga i ściana w Oddziale dla Dzieci

Dziecko, z pomocą rodzica, boso idzie po folii/tekturze, a potem wkłada ręce do pudełka i dotykając, opisuje swoje odczucia. Jeśli jest taka możliwość, zachęcamy do chodzenia boso po różnych podłożach: miękkie pluszaki, zimne płytki, twarda podłoga, kawałki gąbki, papierowe kulki itp. UWAGA: jeśli dziecko nie chce mieć zasłoniętych oczu lub nie podoba mu się muzyka, nie nalegamy – odsłaniamy oczy i wyłączamy muzykę. Dziecko musi czuć się komfortowo. Możemy jedynie je zachęcić, aby spróbowało, zaproponować że potrzymamy je za rękę, ale nie nalegamy. Na zakończenie – przytulamy oczywiście!

https://teatrwielki.pl/operalnia/ aplikacja Opery Narodowej, pozwalająca zajrzeć za kulisy pracy w operze, także w czasie przedstawienia.

Magdalena Morek, Joanna Żelazowska
Dział Udostępniania