Numer akredytacji: 2020-1-PL01-KA120-ADU-096333
Cele projektu: rozwój zawodowy oraz wzrost wiedzy dzięki nabyciu kompetencji językowych przez uczestników projektu; rozwijanie współpracy międzynarodowej oraz przełamywanie barier kulturowych; zapoznanie się z nowymi ofertami edukacyjnymi, w szczególności skierowanymi do obcokrajowców, bezrobotnych i seniorów.
Dzięki projektowi Erasmus+ pracownicy Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie, po raz kolejny, mieli możliwość doskonalić znajomość języka angielskiego. Tym razem zorganizowany został wyjazd do chorwackiego Splitu. Jedna osoba uczestniczyła w kursie w dniach 17-29.07.2023 r., kolejne pięć osób w dniach 21.08.-01.09.2023 r.
Kurs zorganizowała szkoła języka angielskiego mająca siedzibę w Zagrzebiu – Initiative Centre for Education. Szkoła powstała w 2003 roku i uczy głównie Metodą Callana, która polega na powtarzaniu całych zdań i wyrażeń, gramatyki ucząc niejako przy okazji. Jak twierdzą jej zwolennicy – dzięki takiemu podejściu, języka angielskiego można uczyć się w naturalny sposób, tak jak dzieci. Jest to bardzo funkcjonalna i dynamiczna metoda, która pomaga ludziom szybko przezwyciężyć strach przed mówieniem po angielsku. Szkoła skupia się głównie na zajęciach on-line, jednakże ma w swojej ofercie również kursy stacjonarne.
Zajęcia prowadzone były w sposób przyjazny przez bardzo miłą i kompetentną lektorkę. Grupy były niewielkie, mieszane narodowościowo – byli kursanci z Węgier, Włoch, jak również Polacy z różnych części kraju. Szkoła, oprócz kursu przygotowała też niespodziankę – dwie wycieczki z przewodnikiem -po Splicie i Trogirze. Dzięki temu uczestnicy kursu mogli zapoznać się z bogatą historią i kolorytem tych chorwackich miast.
Kursanci byli bardzo zadowoleni zarówno z zajęć, jak i z aktywności zorganizowanych przez szkołę, mieli również okazję poznać smaki lokalnej kuchni oraz doświadczyć gościnności i uprzejmości Chorwatów. Wielkie wrażenie zrobiła też chorwacka przyroda, wspaniała flora i fauna.
Założenia i cele wyjazdu – wymiana kulturowa, doskonalenie kompetencji językowych, zapoznanie się z europejskimi modelami nauczania dorosłych, otwartość na wielokulturową edukację obywatelską i kształcenie językowe zostały w pełni zrealizowane. Kursanci wrócili zadowoleni i z przeświadczeniem, że nauczyli się nowych rzeczy, a ich kompetencje językowe wzrosły. Umiejętności, które nabyli, są wykorzystywane przy obsłudze obcojęzycznych użytkowników Biblioteki, w trakcie wyjazdów typu job shadowing w ramach projektu oraz podczas zagranicznych konferencji i seminariów doskonalących kompetencje bibliotekarzy.