Serdecznie zapraszamy na „Poranek u Hieronima” – cykliczną audycję internetową WBP w Lublinie 
 6 kwietnia 2022, godz. 10.00

Okładka książki

Część pierwsza:

El Greco na plebanii czyli fascynująca historia odkrycia „Ekstazy św. Franciszka”

W Muzeum Diecezjalnym w Siedlcach znajduje się  najznamienitsze dzieło sztuki hiszpańskiej w Polsce „Ekstaza św. Franciszka” pędzla El Greca. Obraz powstał w okresie największego rozkwitu Hiszpanii w tzw. Złotym Wieku. Został udostępniony publiczności w 2004 roku i przyciąga turystów, miłośników malarstwa, znawców sztuki. Ukazuje w mistrzowski sposób Świętego Stygmatyka, powstał w latach 1575-80. „Ekstaza świętego Franciszka” – jak powiada Dorota Pikula, kustosz Muzeum Diecezjalnego w Siedlcach „(…) to obraz płomienia szarpiącego duszę, żaru modlitwy, krzyku do Boga. To ekstatyczny wzlot w Niebiosa po otrzymaniu stygmatów. Wszystko to malarsko opowiedziane mocnymi akordami barwnymi – odcieniami szarości habitu połączonymi z żółtawo-zielonymi chmurami w tle. Naniesione na płótno śmiałymi, ukośnie krzyżującymi się pociągnięciami pędzla, nerwowo, jakby pośpiesznie, w wielkim napięciu…”

Jak obraz ten trafił do Polski, jakiej były jego losy zanim znalazł się w Muzeum Diecezjalnym w Siedlcach? Najpierw powstała książka opisująca tę fascynującą historię (Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2018). Rok temu, 5 kwietnia 2021 roku na antenie TVP2 odbyła się premiera filmu „Polski El Greco”. Dokument opowiada historię przypadkowego odkrycia obrazu hiszpańskiego mistrza na plebanii w Kosowie Lackim. 

Dziennikarka Katarzyna Kowalska, autorka książki Polski El Greco. Ekstaza św. Franciszka. Niezwykła historia odkrycia i ocalenia obrazu oraz scenarzystka i reżyserka film będzie gościem „Poranka u Hieronima”

Film „Polski El Greco”


Wizerunek karmelitanki

Część druga:

Lubelskie bosaczki – prawizerunki lubelskich karmelitanek pędzla Moniki Spuz-Szpos

Prof. Anna Nowicka-Struska napisała: „Na podstawie zapisków, żywotów, ocalonych fragmentów kronik zakonnych powstały prawizerunki karmelitanek lubelskich. Przede wszystkim powstały one jednak w oparciu o zapiski samych zakonnic, piszących o sobie i swoich współsiostrach. Najlepszym sposobem ukazania karmelitanek bosych sprzed niemal 400 lat jest oddanie głosu im samym i współczesnym im siostrom. Niech zaprezentują się w świetle tego, jak same siebie postrzegały, ich wrażliwości, języka, świata, który przypadł im w udziale. (…)”

Jak imaginowała sobie owe prawizerunki lubelska ikonopisarka? Jakimi atrybutami obdarzyła swoje bohaterki: Beatę od Matki Bożej,  Agnieszkę od Trójcy Świętej,  Agnieszkę od Narodzenia Najświętszej Marii Panny i św. Józefa, Annę od Jezusa,  Teresę od Jezusa Maryi,  Teresę Barbarę od Najświętszego Sakramentu,  Marię Magdalenę od Zbawiciela, Agnieszkę Konstancję od Pana Jezusa Baranka,  Eufrazję od Zwiastowania Najświętszej Marii Pannie. 

Artystka Monika Spuz-Szpos zaprosi na wystawę oraz zachęci do przyczytania książki Karmelitanki lubelskie. Prawizerunki przygotowanej wespół z prof. Anną Nowicką-Struską. Książka w wersji elektronicznej jest dostępna w Bibliotece Cyfrowej WBP 

Karmelitanki lubelskie. Prawizerunki

Zaproszenie na wystawę

Zapraszamy również do przeczytania książki prof. Anny Nowickiej-Struskiej Kobiety za murem. Antologia tekstów lubelskich karmelitanek bosych XVII i XVIII wieku (przypominamy, że prof. Anna Nowicka-Struska była gościem Przeglądu Kolekcje Sztuki Staropolskiej w WBP)

Kobiety za murem. Antologia tekstów lubelskich karmelitanek bosych XVII i XVII wieku

Kobiety i pióro

Rozmowy poprowadzi Ewa Hadrian 

 

fot. ilustracyjne: pixabay.com