Regulamin konkursu
I. Podstawowe zasady
1. Konkurs organizowany jest co roku przez struktury SBP w celu wyłonienia najbardziej cenionego i szanowanego przez środowisko Bibliotekarza Roku.
2. Konkurs składa się z dwóch etapów: okręgowego i ogólnopolskiego.
3. Etap I przeprowadzają zarządy okręgów, etap II – Zarząd Główny SBP. Struktury te odpowiadają zarówno za zorganizowanie akcji promującej konkurs jak i za jego przebieg.
4. Prezentacja sylwetek bibliotekarzy nominowanych po I etapie konkursu do tytułu Bibliotekarza Roku oraz internetowe głosowanie na nich odbywa się na portalu SBP.
5. Sekretarz konkursu działający z ramienia Zarządu Głównego SBP koordynuje harmonogram prac i czuwa nad prawidłowym przebiegiem II etapu.
6. Zwycięzcy I etapu otrzymują tytuł Lubelski Bibliotekarz Roku 2012, natomiast tytuł Bibliotekarza Roku 2012 przysługuje wyłącznie zwycięzcy II etapu.
7. Sekretarz konkursu działający z ramienia Zarządu Głównego SBP koordynuje harmonogram prac, czuwa nad przebiegiem II etapu oraz kompletuje dokumentację konkursu.
II. Kryteria wyboru kandydata na Bibliotekarza Roku
1. Kryteria formalne: zatrudnienie w bibliotece na stanowisku merytorycznym, wykształcenie odpowiednie do tego stanowiska oraz co najmniej 5-letni staż pracy w bibliotece.
2. Kryteria merytoryczne: konkretne dokonania kandydata w minionym roku, które w znaczący sposób usprawniły działanie biblioteki/bibliotek, bądź przyczyniły się do lepszego postrzegania jej /ich przez społeczność, którą obsługuje/obsługują. Dotyczyć one mogą wszystkich aspektów działaniaz tym związanych, a więc zarządzania biblioteką, organizacji pracy, modernizacji biblioteki, czyprocesów bibliotecznych (np. przez wdrażanie nowych technologii), rozszerzania usługbibliotecznych, rozwoju czytelnictwa, organizacji szkoleń i innych form doskonalenia zawodowego, współpracy z bibliotekami lub instytucjami kultury i nauki (także zagranicznymi)oraz publikacjami czy innymi formami promującymi biblioteki i ich osiągnięcia oraz zawódbibliotekarza.
3. Osiągnięcia zawodowe kandydata z wcześniejszych lat (wymienić dwa najważniejsze).
4. Cechy osobowościowe: profesjonalizm, kreatywność, zaangażowanie, odpowiedzialność i postępowanie zgodne z Kodeksem Etyki Bibliotekarskiej.
5. Zasadnicze znaczenie dla oceny kandydata mają kryteria zawarte w p. 1 i 2.
III. Tryb zgłaszania kandydatur
1. W I etapie prawo zgłaszania kandydatów mają zarówno osoby indywidualne (użytkownicy
i pracownicy bibliotek) jak i przedstawiciele struktur SBP, czy innych organizacji, dyrekcje bibliotek, redakcje czasopism zawodowych oraz lokalne władze (samorządowe, uczelniane).
1.1. W przypadku osobistego zgłoszenia do konkursu kandydat obowiązany jest przedstawić rekomendację jednej z w/w osób, organizacji i instytucji.
2. Kandydat musi spełniać wszystkie wymogi formalne, mieć konkretne osiągnięcia zawodowe w roku poprzedzającym Konkurs, co najmniej w dwóch zakresach działania wymienionych w p. II.2.
3. Kandydata należy zgłosić wypełniając specjalny formularz znajdujący się na portalu SBP, (http://www.sbp.pl/bibliotekarzroku ), dostępny również w postaci tradycyjnej w zarządach okręgów (zał.1).
3.1. Wypełniony formularz składa się lub przesyła do Zarządu Okręgu, a warunkiem przyjęcia zgłoszenia jest podanie danych zgłaszającego/rekomendującego (nazwisko/nazwa, adres, mail lub telefon) oraz pisemna zgoda kandydata na udział w konkursie i przetwarzanie danych osobowych (zał. 2).
3.2. Kandydatów należy zgłaszać osobiście lub pocztą do 1 marca 2013 r. na adres:
Zarząd Okręgu Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich w Lublinie, ul. Narutowicza 4, 20-950 Lublin.
4. W II etapie zarządy okręgów mają obowiązek zgłosić zwycięzców konkursów okręgowych do Biura ZG SBP i sekretarza konkursu, przesyłając drogą elektroniczną ich dane personalne, opis konkretnych dokonań, zdjęcie oraz zgodę na udział w konkursie, w terminie przewidzianym harmonogramem. Opis dokonań nie może przekraczać 70 wierszy (ok. 2 stron).
4.1. Prezentacja sylwetek bibliotekarzy nominowanych do II etapu Konkursu (finalistów) i ich dokonań odbywa się na portalu SBP.
IV. Tryb wyboru kandydatów i nominowanych
1. Wyboru Lubelskiego Bibliotekarza Roku 2012 dokona Zarząd Okręgu SBP w Lublinie na podstawie opisów zawartych w formularzu zgłoszeniowym do 14 marca 2013 r.
1.1. W przypadku odrzucenia zgłoszonego wniosku komisja jest obowiązana uzasadnić tę decyzję i powiadomić o tym zgłaszającego.
1.2. Z przebiegu wyborów należy sporządzić protokół (zał. 3), a kopię przesłać do Biura ZG SBP wraz z dokumentami w p. III.4.
2. Ogłoszenie wyników I etapu konkursu nastąpi 14 marca 2013 r.
2.1. Wręczenie nagrody będzie miało uroczysty charakter i odbędzie się w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie, w maju 2013 r., podczas IV Lubelskiego Forum Bibliotekarzy organizowanego w X Ogólnopolskim Tygodniu Bibliotek.
3.W II etapie, po ustaleniu listy nominowanych do tytułu rozpoczyna się plebiscyt (głosowanie internetowe), który wyłania Bibliotekarza Roku w skali kraju.
3.2. Każdy głosujący po zarejestrowaniu się i zalogowaniu na portalu www.sbp.pl może oddać tylko jeden głos na danego kandydata. Dopuszcza się natomiast głosowanie na kilku kandydatów przez jedną osobę.
3.3. Wyniki głosowania są monitorowane i podawane na bieżąco.
3.4. O zajęciu I miejsca w II etapie i zdobyciu tytułu Bibliotekarza Roku decyduje liczba uzyskanych głosów.
3.5. Organizator zastrzega sobie prawo do usuwania głosów, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że zostały oddane niezgodnie z niniejszym regulaminem.
3.6. Sekretarz konkursu ogłasza wynik plebiscytu 2 maja 2013 r.
3.7. Sekretarz konkursu zawiadamia zwycięzcę plebiscytu o terminie i miejscu wręczenia nagrody głównej i wyróżnień do dnia 25 maja 2013 r.
Uwaga: W przypadku wątpliwości informacji udzielają:
– przewodnicząca ZO SBP Małgorzata Pieczykolan, mail: mpieczyk@hieronim.wbp.lublin.pl, tel. (81) 532-59-46
– sekretarz ZO SBP Paweł Kordybacha, mail: pkor@hieronim.wbp.lublin.pl, tel. (81) 528-74-20